AMSTEL GOLD RACE

AMSTEL GOLD RACE

"Det er disse mammutdistance-løbs lov, at både tankindhold og hestekræfter er i spil. Det er hestekræfterne, der skaber forskellene, og de løbsafgørende situationer, men de er dyre at slippe løs, og når der brændes benzin af på 12 cylindre længe nok, så er det tankindhold der trumfer. Og nu havde Pidcock tømt tanken, og den svagere motoriserede modstanders større tankindhold, gjorde forskellen. Men Pogacar har tankindhold som en TIR og heste som en Bugatti."

Når Tadej Pogacar er med i et cykelløb, ændres de hidtil gældende regler for hvordan det kan køres. For hvad man kan bruge et givent terræn til, og hvad man formår som en given ryttertype.

I sit første forsøg med Amstel, som neopro, endte han i det sanitære gebet med et maveonde, længe før løbet nåede finalen, og i dag var det således første gang han tog rigtigt livtag med Hollands største cykelløb i Limburgs bugtede og kuperede terræn.

Før løbet havde flere konkurrenter givet udtryk for, at lige i dette løb, og uden Van der Poel og Van Aert til start, ville det være muligt at få ram på den nye kannibal. Men det var naturligvis ønsketænkning.

Fra det tidligt etablerede udbrud, med stærke folk, som ud over ham selv, talte blandt andre, Pidcock, Kron, Lutsenko og Healy, måtte han, efter at have kørt længe på en baghjulssiver, skifte cykel. Det lykkedes kun lige akkurat, for på det tidspunkt var forfølgerne kun 25 sekunder efter.  Skiftet blev lavet i bunden af Kruisberg, og der blev ikke lagt fingre imellem i udbruddet, som stred for overlevelse. Pogacar lukkede dog uden besvære de 15 sekunder i løbet af en kilometer, og straks efter var Eyserbosweg på menuen. Den regnes af mange for at være den hårdeste stigning i løbet. Pogacar kan dårligt have fået pulsen ned, før han aktiverede afterburneren, og kun Pidcock kunne holde hjulet til toppen. Healy fik akkurat læsset Kron og Lutsenko, og fik tilslutning til de førende på toppen, og han må have hørt Thomas Bays opfordring til ikke at førem for det arbejde overlod han til de to andre.

Umiddelbart efter rejste Keutenberg sig foran feltet, og her var det slut med slovensk flinkeskole. Pogacar udførte en altødelæggende progressiv forcering, der plantede først Healey, og så Pidcock, og man anede hvor det bar hen.

Egentlig er Keutenberg et lidt kritisk sted at køre væk alene, hvis der bagved danner sig et overtal, for fra toppen skal man slås med finalens eneste 10 flade kilometer. Men Van der Poel havde sagt, at det var der han skulle angribe, og så gjorde han det, og han kunne jo ikke vide, at der ikke var nogen der kunne holde hjul, vel?

Den nye situation bevirkede, at Healy kom i tanker om, at han vist alligevel godt kunne føre. Rigtig godt endda, og i lang tid kunne de holde det slovenske powerhouse indenfor 10-12 sekunder. Man fornemmede, måske belært af tidligere erfaringer, at Pogacar ville kunne holde damptrykket i længere tid end forfølgerne, og på toppen af Cauberg havde han opbygget 30 sekunder i reserve.

På Geulhemmerberg, som for altid vil blive husket for Valverdes aktion i 2018, indtraf en lille sensation, da irske Healy angreb, og droppede, selveste Tom Pidcock.  Det er disse mammutdistance-løbs lov, at både tankindhold og hestekræfter er i spil. Det er hestekræfterne, der skaber forskellene, og de løbsafgørende situationer, men de er dyre at slippe løs, og når der brændes benzin af på 12 cylindre længe nok, så er det tankindhold der trumfer. Og nu havde Pidcock tømt tanken, og den svagere motoriserede modstanders større tankindhold, gjorde forskellen. Men Pogacar har tankindhold som en TIR og heste som en Bugatti.

Samme forhold gjorde sig gældende bagved de førende, hvor Lutsenko og Kron sad. Lutsenko havde danskeren alvorligt i tovene, mens de satsede alt for at få tilslutning efter Keutenberg, men i løbet af eftermiddagen, og Astanamandens hestekræfter var for nedadgående, kom Kron stærkt tilbage i kampen. Jeg ser denne, som Krons bedste præstation til dato, og en understregning af, at han kan tillade sig, at have store ambitioner i disse klatreklassikere.  

Healy har uden tvivl kørt på et adrenalinboost af at finde sig der i denne situation. Ham, med Kannibalen 23 sekunder foran sig!!! Og han barberede sekunder af.

Tilsyneladende kunne løbsdirektøren, Leo Van Vliet, som jeg selv kørte i pelotonen med i sin tid, ikke lide tanken om at Pogacar kunne risikere at blive hentet. En Pogacar sejr ville helt klart være smukkere for hans løb end hvis en ukendt irer gik hen og vandt. I hvert fald kørte han over en kort distance direkte pace for Pogacar – indtil nogen formentlig har overbevist ham om det kloge i, at stoppe med det. Ikke noget afgørende for resultatet, men en skandaløs indstilling at udvise fra den position.  Også et spark i kuglerne på Pogacars ridt. Van Vliet viderefører flickmeester-traditionen fra sin læremester, Peter Post, der var en tusindkunster til at massere løbet på plads fra sin plads bag rattet i den store Raleigh Mercedes.    

Fænomenet, Tadej Pogacar, kunne, evigt smilende, køre over stregen til endnu en stor sejr, efter endnu en bemærkelsesværdig solopræstation. Det kan kun blive at bravallaslag på søndag når han tørner sammen med det andet vidunderbarn, Remco Evenepoel i Liege-Bastogne-Liege. Et løb som er haute couture-designet til dem begge.

Også meget bemærkelsesværdigt med tre danskere i top ti. Kron som nummer fire, Skjelmose som nummer otte, og Kamp som nummer ni. Fremragende præstationer. Og Kron var endda meget tæt på en tredieplads, da han var lige ved at hente Pidcock på stegen. Den arme mand bevægede sig da som en mand der havde fået gift, og havde mistet kontrollen over sin motorik. Det var gravet helt ned til grundvandet.

Noget af en bet for Jumbo-Visma i hjemlandets vigtigste løb, at have Benoots 15. plads - hele 3’16’’ efter – som bedste resultat. Soudal-QuickStep fik sig en 6. plads ved Bagioli, der vandt spurten i Kamp/Skjelmose-gruppen.

Næste søndag er frelseren, Remco, i harnisk, og vil forlange oprejsning till Lefevres blå tropper?    


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.