Mens vi venter på fusionen

Mens vi venter på fusionen

"Men det vil have sin pris. Evenepoel er en alfahan, og har grænseløse ambitioner. Det er ikke kun i klingende mønt, han bliver dyr. Men Plugge kender det spil. Han har været igennem det med Van Aert, der kun ville skrive, hvis holdet kørte for hans grønne trøje i Touren i 2022, samtidig med at Vingegaard og Roglic var favoritter. Et game, mange danske fans aldrig forstod."

Der er tydeligt, at der i hele Jumbo-Visma/Soudal-QuickStep fusionssnakken, råder den misforståelse, at det er Patrick Lefevre, der har det afgørende ord for den sidstnævnte parts vedkommende. Det er der ikke. Det er den tjekkiske milliardær, Zdenek Bakala. Han ejer 80% af holdet, og ifølge den 81-årige forretningsmand, Bessel Kok, som er ven med Bakala, og bestyrelsesformand for cykelholdet, vil Bakala ikke investere for evigt. Han har gennem årene set sin økonomiske support af cykelholdet som et con amore-projekt, men han har også – sammen med samme Bessel Kok - været den fremmeste foregangsmand for at få ændret cykelsportens økonomiske strukturer, således, at holdende kunne blive selvbærende – et anliggende der også, de senere år, har ligget Richard Plugge på sinde.

I sommer mødte Robert van der Wallen, som en en hollandsk milliardær med Bakala for at tale om cyklingens økonomiske vilkår, og de to kom godt ud af det med hinanden, og begyndte at vende mulighederne for at slå kræfterne sammen, hvilket kunne reducere, eller eliminere, Bakalas økonomiske engagement.

Da Patrick Evenepoel efter Tour de France tog det meget usædvanlige skridt, at tage kontakt til Bakala uden om Lefevre, for at fortælle, at holders struktur, efter hans mening, ikke var stærkt nok, til at støtte Remco i at gå efter Touren, blev Richard Plugge og Patrick Lefevre involveret, og ”en hær af advokater”, som Lefevre har udtrykt det, blev sat på den uhyre komplekse sag, at finde en juridisk holdbar model for at gøre det hele muligt.

I første omgang blev der lavet en hensigtserklæring med henblik på at dele aktierne mellem Van der Wallen, Plugge og Bakala.  Lefevere ville sælge sin andel. Hensigten med fusionen var fra starten, at Evenpoel skulle blive ombord i den nye formation, og Lefevre bad Plugge om at tale med Remco.

Det var fra starten tanken, at navnesponsorer skulle være Soudal, Quick-Step og Visma, men den pludselige anskomst af Amazon, gør Quick-Steps fremtidige rolle usikker. Den gør i det hel taget projektet mere usikkert da Visma og Amazon selv vil komme løfte opgaven, men det forlyder, at Plugge og Van der Wallen er mest opsatte på at gennemføre en fusion, der inkluderer Evenepoel.

Til støtte for teorien, at Evenepoel ender hos Plugge tjener det forhold, at Plugge formentlig længe har vidst, at hans elskede konge, Roglic, allerede siden operation Granon, har været ulykkelig i ægteskabet, og trods kontraktforlængelse ikke har haft hjertet med i sin gerning hos Plugge, hvor stadig strammere strukturer og forlangender om formbarhed, ikke har passet med den slovenske stormesters verdenssyn og ambitioner. Plugge har brug for en monumental rytter ved siden af Vingegaard for at bevare sit jerngreb om cyklingen, og da det aldrig kan blive Pogacar, så er der ikke andre en Evenepoel, der kan løfte opgaven.

Men det vil have sin pris. Evenepoel er en alfahan, og har grænseløse ambitioner. Det er ikke kun i klingende mønt, han bliver dyr. Men Plugge kender det spil. Han har været igennem det med Van Aert, der kun ville skrive, hvis holdet kørte for hans grønne trøje i Touren i 2022, samtidig med at Vingegaard og Roglic var favoritter. Et game, mange danske fans aldrig forstod.

Jokeren er, at folk omkring Evenpoel, tvivler meget på, at han vil køre for Plugge, og at han blot venter på, at fusionen sker, hvilket ville give ham frihed til at skrive med Ineos, som angiveligt er parat til at betale ham en årsgage på 8 millioner euro.  Men den omstændighed, at Specialized taler med Plugge, tyder på, at de har sikret sig Evenpoels deltagelse. Fausto Pinarellos udtalelse, for et par uger siden, om at han ville elske at se Remco på sin cykel, er dog signaler i en anden retning.

Der skulle ifølge medier i Benelux blive arbejdet med tre forskellige scenarier:


  1. Jumbo-Visma bliver til Amazon-Visma, og der er ikke tale om en fusion med Soudal Quick-Step, men det virker efterhånden klart, at dette betragtes som et 'nødscenarie' for både Jumbo-Visma og Soudal Quick-Step.
  2. Fusionen mellem Jumbo-Visma og Soudal Quick-Step sker med Amazon som en ekstra sponsor. Det er endnu uklart, hvad holdet skal hedde, og hvilken sponsor der får titlen som navnesponsor. I dette scenarie ville hele Jumbo-Visma-rytterstaben for 2024 (26 ryttere) blive, og blive suppleret med seks til syv ryttere fra Soudal Quick-Step. I så fald ville omkring sytten ryttere med kontrakt frem til udgangen af ​​2024 få løn hos Soudal Quick-Step og ville skulle søge en ny arbejdsgiver.
  1. Fusionen mellem Jumbo-Visma og Soudal Quick-Step kommer med Amazon som en ekstra sponsor, men det er ikke kun hos Soudal Quick-Step, at rytterne bliver betalt i henhold til deres løbende kontrakt og derefter skal afsted til et andet hold. I så fald skulle nogle - ikke så dyre - ryttere hos Jumbo-Visma også ud trods deres gældende kontrakt, så det sammenlagte hold bliver et udgjort af de bedste ryttere fra begge hold.

 

En løsning er presserende. Bakala flyver tilbage til USA i denne uge, og som Lefevre sagde i går: ”Det kan ikke fortsætte i tre dage mere”, og Bessel Kok istemte, ”Patrick har ret.”


En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.