PARIS-ROUBAIX

PARIS-ROUBAIX

"Mads gjorde det på ca. 5 kilometer, hvor wattmåleren må have været rødglædende. Det var hans ansigt også, da han fik tilslutning. Det var en ekstraordinær præstation, men også en af dem, der giver metalsmag i munden og blodskudte øjne – og som resten af dagen vil være registreret inde på kontoen som et overtræk."

Det er påske, og der er begyndt at komme blomster op af jorden, men som altid, når det der er tilbage af hovedfeltet, triller i mål på velodromen i Roubaix, har jeg samme vemodige følelse af at alt det, jeg elsker mest er slut, som når i november, de sidste blade blæser af træerne. Den væsentligste del af sæsonen, den del jeg har ventet så længselsfuldt på siden Giro di Lombardia, er slut, og det der venter forekommer næsten ligegyldigt.

Men hvilket ræs. Hvis Flandern Rundt var skærtorsdag, så var Paris-Roubaix langfredag. En uendelig dag, fuld af lidelse.

At køre cykelløb mod Van der Poel er som at blive smidt i arenaen til en vild løve. Man ved ikke hvordan hverken begyndelse eller ende vil blive, men man ved, at det næppe ender godt.

I dag optrådte han i sin mest skræmmende udgave, blodtørstig og skarp som en ragekniv. Men den første der lod hammeren falde, mens alle favoritterne sad og sugede luft ind til blodbadet i Arenberg-skoven, var Van Aert. Med en skarp aktion på en brostenssektor rev han sig fri, og en ultragiftig gruppe formedes da Laporte, Degenkolb, Van der Poel og Küng sluttede sig til ham

Netop her var det første gang i løbet, at Mads Pedersen var lidt for langt tilbage, og både hans og Gannas frustration var tydelig da de indså hviklet scenarie, der var under udvikling. Med den gruppe foran var det indlysende, at den store tegnedreng skulle op af lommen, hvis man da overhovedet havde midler til at komme tilbage.

Inde i Arenberg skete det sædvanlige styrt, og som det er comme il faut i tiden, fandt produceren det meget mere interessant at svælge i billederne af det styrtede, end at følge et af løbets mest intense øjeblikke – slaget i Arenberg.

Men jeg til min sorg, så Asgreen sidde fortabt på de legendariske brosten, netop som han efter 40 kilometers jagt efter en punktering var kommet op, tænkte jeg, at når produceren atter ville lade os se billeder fra fronten, så ville Mads P. være kørt alene væk for at lukke hullet. Og ganske rigtigt.

Vi taler om en monstergruppe, der har 20 sekunder ind i Arenberg. At lukke det hul ene mand er en næsten umulig opgave. Eftersom det er et lyntog der kører foran, kan man ikke ligefrem spurte op når der er så stor afstand, men det må helt sikkert heller ikke vare ret længe. Det er en hårfin balance og et nummer, som kun en håndfuld ryttere ville kunne udføre. Mads gjorde det på ca. 5 kilometer, hvor wattmåleren må have været rødglædende. Det var hans ansigt også, da han fik tilslutning. Det var en ekstraordinær præstation, men også en af dem, der giver metalsmag i munden og blodskudte øjne – og som resten af dagen vil være registreret inde på kontoen som et overtræk.

Situationen var kritisk, og for en der kører for at vinde, var der ikke andet at gøre end at sætte det hele på rouletten. Bare ærgerligt, at det viste sig at Ganna-gruppen kort efter også kom op. Som passager på det tog, havde billetprisen været en tiendedel.  Og egenlig skandaløst dårligt, at Mads P. var uden hold, da situationen opstod før Arenberg. Det må ikke ske, at en af løbets store favoritter er overladt til sig selv første gang i løbet, der er en situation hvor der er brug for hjælp.  Hvor har Jasper Stuyven været i denne klassikerkampagne?

Men der skete en anden afgørende ting da rytterne svingede ud fra Arenberg. Laporte, som virkede overdådigt kørende, punkterede, og det vendte løbet på hovedet. Jumbo-Visma havde lige haft Van der Poel isoleret med Van Aerts aktion, men nu ville Van Aert gerne have Laporte frem igen, og slækkede på føringerne. Godt for Mads, men han skød sig selv i foden, for med Ganna kom  Vermeersch og Philipsen op, og på nul komma fem, var det hele vendt 180 grader, så Van Aert nu sad i saksen med tre Alpecin-folk, som gerne ville føre igennem for at Laporte ikke skulle komme tilbage.

Lidt senere lavede Jumbo-Visma et smart træk ved at sende Van Hooydonck og Laporte afsted, hvilket gav Van Aert et alibi til at spare på kræfterne, selvom der ikke var nogen chance for at de ville nå frem.

Herfra var det game over for alle andre end dem der sad i førergruppen, og der var over 80 kilometer hjem. Egentlig smukt at se et Paris-Roubaix med en frontgruppe med så mange ettaller, og som havde så stort hul, at de havde deres servicebiler bag sig i hele finalen. Küng, Pedersen, Philipsen,Van der Poel, Degenkolb, og Van Aert. Et echapée royale.

På dette tidspunkt havde Vermeersch slidt sig opi Van der Poels tjeneste, og også Philipsen havde gjort sit for at Van Aert skulle forblive isloleret. Van der Poel lavede en række super giftige angreb, som kun Van Aert umiddelbart kunne besvare. Mads havde god gavn af sejtrækkerne, Küng og Ganna når der skulle lukkes huller.

Gruppen forblev samlet til Carrefour de l’Arbre, hvorman ventede det ultimative angreb fra Van der Poel, men i stedet var det Van Aert, der smed en bombe. Så kraftig, at ingen anden end Van der Poel kunne svare igen. Netop som han kom op punkterede den efterhånden evigt ulykkelige Van Aert. Han stred som en løve på sin flade sut for at holde hjul på den evige rival, men måtte strække gevær, og da han efter sektoren fik et nyt hjul, var fuglen fløjet.

På denne sektor blev en fremragende, Degenkolb uforvarende fældet, da Philipsen slog ud til højre netop som Van der Poel ville angribe. I undvigelsen af holdkammeraten, fældede Van der Poel den sagnesløse tyske politimand, som liggende i grøften måtte se drømmene om genfødsel i sit yndlingsløb forsinde i den støvsky, han banemænd efterlod sig. 

Punkteringen blev et nyt vendepunkt, som anbragte Philipsen i en guldkaret med rejsehjemmel til velodromen, da nu alle andre end ham, var tvunget til at tømme tanken til sidste dråbe. Ganna og Küng vidste på dette tidspunkt ikke hvad de selv hed, og Pedersen og Van Aert stred bravt for at få drev i gruppen, men,dem formidabelt kørende Philipsen var ikke gentleman nok til bare at sætte sig på hjul. I stedet kørte han kørte med rundt, og slog ud når han nåede fronten, og kastede på den måde grus i maskinen.

Jumbo-Visma måtte indse, at forårets store mål - at vinde et brostensmunument ikke lykkedes, trods deres domimans i alle de andre klassikere. Bedste bud for et forårsmunument vil være, at tvinge Vingegaard til start i Liege-Bastogne-Liege. 

Den desperate Van Aert angreb, og efterlod Ganna og Küng på den nordfranske asfalt. Der var 25 sekunder op til Van der Poel, og han håbede vel stadig på et mirakel.  Pedersen og Philipsen kom med i slipstrømmen. På den sidste berømte bakke på vej ind i Roubaix angreb Van Aert igen, og Pedersen måtte inklinere. Tanken var tom.

Van der Poel hamrede mod mål som en vild mand. Selv med et halvt minut i banken tog han risici, som om han var midt i en massespurt. På langsiderne kunne man nyde synet en en toptunet cykelrytter, der lignede syntese mellem en greyhound og en græsk gud. Stadig med ild i øjnede. og i stand til at pumpe kraft nok ned i pedalerne til at hans store veksel ekspederedes rundt med 100 omdrejninger i minuttet.   

Her efter løbet ved jeg ikke om Van der Poel eller Van Aert var stærkest i dag. Der er et ord der hedder, at lykken står den kække bi, og Van der Poel er tanden mere kæk end sin belgiske modstander. Men Van Aert var meget, meget stærk i dag, og han havde tydeligvis sparet på krudtet til den helt store indsats på Carrefour de l’Arbre. Den var også heftig, og Van der Poel havde døje med at lukke hullet, indtil den fatale punktering indtraf.  

En fjerdeplads med Mads Pedersen var et fremragende resultat, og hans konsistens i det allerstørste løb gør ham til en af favoritter i alle løb af denne slags. Det er meget stort, og skaber realistiske forhåbninger om en fuldtræffer end dag .

En vigtig regel når du cykler er at have så få lag på som muligt. I langt de fleste tilfælde bør du faktisk kun have 2 lag på: En cykelundertrøje og ydre lag, som en jakke eller cykeltrøje alt efter hvor koldt det er på din cykeltur. I nødstilfælde kan det give mening at have et 3. lag på, det kan være enten en vest, regnjakke eller vindjakke, der ikke er beregnet til at have på hele turen, men kun når du har behov for det. Det kunne f.eks. være når det begynder at regne eller i mellem dine intervaller.

Det er en udbredt misforståelse at cykelryttere skal have mange lag på, som man kan åbne og lukke efter behov. Åndbarheden bliver dårligere og dårligere jo flere lag dampen skal igennem for at slippe ’fri’. Dit cykeltøj bliver vådt og koldt når du sveder, hvilket en høj åndbarhed kan hjælpe gevaldigt på.

Nøglen til at sikre en høj åndbarhed er din cykelundertrøje. Uanset om det er varmt eller koldt når du skal cykle vil du have stor gavn af en cykelundertrøje. Selvfølgelig skal du ikke bruge en langærmet i merinould midt om sommeren, men om vinteren vil du blive overrasket over hvor behageligt det kan være at cykle i kulde med den rigtige cykelundertrøje.

En kæmpe fordel ved cykelundertrøjer er også prisen, der er væsentligt lavere end cykeljakker, men på samme måde kan udvide det temperaturspænd du kan holde varmen i. F.eks. er Perfetto Jakken anbefalet mellem 4°-12°C, men den kan sagtens bruges ned til frysepunktet hvis du kombinerer den med en flanders eller sottozero
cykelundertrøje. På samme måde kan den kombineres med et kortærmet tynd baselayer og være perfekt omkring 12°, lige før du smider jakken og går over til langærmet cykeltrøje. En væsentlig billigere løsning end at købe en at have 2 cykeljakker.

Cykelundertrøjer til kvinde

Cykelundertrøjens vigtigste opgave om vinteren er at sørger for at du holder varmen. Mange overlader fejlagtigt den opgave til langærmede cykeltrøjer fordi de jo er varme. Men cykeltrøjer er ikke beregnet til at transportere sved væk fra din krop. Det er cykelundertrøjer til gengæld og jo varmere desto bedre når vinterkulden banker på døre

Cykelundertrøjer til mænd

Jo færre lag, desto bedre bliver din cykeltur. Den bliver mere komfortabel fordi du sveder mindre og fordi dit tøj bliver mindre våde. Cykelundertrøjen er med til at holde din kropstemperatur optimal.

Hvordan skal en cykelundertrøje side?

Cykelundertrøje skal ligesom det meste andet cykeltøj sidde stramt til kroppen, og der skal ikke være for meget overskydende materiale, som folder. Når cykelundertrøjen sidder stramt kan den bedst muligt hjælpe dig af med
sveden og holde dig varm. Det er selvfølgelig også vigtigt at længden er perfekt, ikke så kort at der kommer et bart stykke over cykelbukserne og ikke så lang at den folder flere steder under cykeljakken. Selvfølgelig skal din undertrøje sidde under selerne på din cykelbukser og ikke over.

Hvilket materiale er det bedste til cykelundertrøjer?

Det rigtige materiale kommer meget an på, hvilket vejr du skal cykle i og hvordan din træningstur skal være. I dårligt vejr er det en rigtig god idé at bruge merinould til at holde varmen. Hvis du på den anden side skal cykle når det er varmt er det vigtigere for dig at få transporteret fugten væk fra din hud. Det gøres bedst med syntetiske materialer, der kan hedde mange forskellige ting.

Merinould er et ekstremt godt materiale at laver undertrøjer af fordi ulden ikke køler dig ned når den bliver våd, hvilket ellers kan være et stort problem. Vådt tøj nedkøler dig omkring 25 gange hurtigere end tørt tøj under normale omstændigheder. Derfor er du nødt til at holde dig eller i det mindste bruge Merinould, som ikke køler dig unødigt meget.

De syntetiske materialer kan behandles anderledes end naturlige materialer som merinould. Det gør at man kan give materialet vandafvisende egenskaber, så undertrøjen ikke bliver våd selv når du skyder dit bedste 20-minuters
interval af. Jo tyndere materialet desto mere åndbar er cykelundertrøjen også. Derfor vil du opleve at undertrøjen kan være ekstremt tynde og decideret gennemsigtige. Heldigvis har du en cykeltrøje på udover, så hele overkroppen
ikke er til offentligt skue.

Hvad skal du kigge efter i din cykelundertrøje?

Cykelundertrøjer kan have mange forskellige features, som du skal gøre op med dig selv om du vil sætte pris på og betale. En vindafvisende front på undertrøjen ses ikke ofte, men har alligevel vindtætte cykelundertrøje. Den vindtætte front er rigtig god til at have på inden under et yderlag, som ikke er vindtæt. På samme måde kan en høj krave også hjælpe utroligt meget for at du kan holde varmen og undgå sygdom i halsen. Det er selvfølgelig kun
nødvendigt på de koldeste cykelture. Den høje krave passer dog bedst under den høje krave på en cykeljakke og det ser ikke så godt med en høj krave der stikker op over kraven på din cykeltrøje.